Perbandingan Jurnal Inter & Nasional Tentang DKV
Desain Pemodelan Grafik
Septian Nugroho
56415482
3IA21
Syefani Rahma Desk
Septian Nugroho
56415482
3IA21
Syefani Rahma Desk
JURNAL 1
Principles of Visual Communication Design
Visual
Communication Design can be said as the art of delivering the message (arts of
commmunication) by using visual language (visual language) which is conveyed
through the media in the form of design that aims to inform, influence to
change the behavior of the target audience in accordance with the goals that
want to be realized. Medium Visual language used in the form of graphics,
signs, symbols, illustrations pictures / photos, typography / letters and so
forth.
The principles of DKV actually have references to fine arts in general as they relate to an aesthetic on art itself which consists of 5 parts:
Rhythm
is the use of shape, color and other visual elements in regular and repetitive patterns.
is the use of shape, color and other visual elements in regular and repetitive patterns.
Contrast
is the basis for various information. Contrast deals with physical (or physically perceived) polarities (opposites). In design we must consider polarities of size, shape, textures, tone, and direction. Contrast is used to attract and to emphasize.
is the basis for various information. Contrast deals with physical (or physically perceived) polarities (opposites). In design we must consider polarities of size, shape, textures, tone, and direction. Contrast is used to attract and to emphasize.
Harmony,
the opposite of contrast, implies simplicity of design. Harmony does not interrupt, but allows for a smooth and even flow.
the opposite of contrast, implies simplicity of design. Harmony does not interrupt, but allows for a smooth and even flow.
Proportion
is the relationship of visual elements, one to another and to the whole. We consider this particularly in relations of size, shape, color and quantity. Proportion can cause contrast.
is the relationship of visual elements, one to another and to the whole. We consider this particularly in relations of size, shape, color and quantity. Proportion can cause contrast.
Balance
is dividing space into equal or understandable parts. Our constant exposure to the balanced patterns of nature allows us to accept this principle as part of the cognitive process.
is dividing space into equal or understandable parts. Our constant exposure to the balanced patterns of nature allows us to accept this principle as part of the cognitive process.
Attraction is that visual reference which draws the
eye to it immediately. Attraction does not indicate an assignment of meaning,
only a nervous energy stimulation.
JURNAL 2
Pengertian Desain Komunikasi Visual
Desain Komunikasi Visual
bisa dikatakan sebagai seni menyampaikan pesan ( arts of commmunication )
dengan menggunakan bahasa rupa ( visual language ) yang disampaikan melalui
media berupa desain yang bertujuan menginformasikan. Sedang Bahasa rupa yang
dipakai berbentuk grafis, tanda, simbol, ilustrasi gambar, huruf dan
sebagainya.
Unsur-unsur Desain Komunikasi Visual
Warna – Unsur penting dalam DKV. Karena
warna merupakan unsur yang dapat sebagai penanda atau sesuatu ciri khas dalam
suatu design.
Format
– Unsur sekunder/tambahan dalam DKV.
Unsur ini bertugas mengartikan besar kecilnya ketajaman pada obyek.
Tekstur
– Corak dalam
suatu design yang dapat dilihat melalui indra peraba. Tekstur sering
dikategorikan sebagai corak dari suatu permukaan benda, seperti permukaan
karpet, baju, kulit kayu, cat dinding, cat canvas, dan yang lainnya.
Ruang
– Jarak
antara suatu bentuk dengan bentuk lainnya. Dan, disinilah komunikator dapat
memberikan efek estetika desain juga dinamika desain grafis.
Garis
– Unsur
desain yang menghubungkan antara titik poin satu dengan titik poin yang
lainnya. Hubungan tersebut agar membentuk gambar garis curve atau lurus.
Bentuk
– Unsur yang
memberikan suatu pola dalam obyek. Bentuk dasar pada umumnya adalah kotak,
lingkaran, dan segitiga.
Ruang Lingkup Komunikasi Visual
Ruang
lingkup ini merupakan beberapa hal yang kerap menggunakan komunikasi Visual
dalam melakukan komunikasi. Ruang lingkup itu di antaranya :
- Desain Grafis Periklanan (Advertising).
- Animasi.
- Desain Identitas Usaha (Corporate Identity).
- Desain Marka Lingkungan (Environment Graphics).
- Desain Multimedia.
- Desain Grafis Industri (promosi).
- Desain Grafis Media (buku, surat kabar, majalah, dan lain-lain).
- Cergam (komik),
- Fotografi, Tipografi, dan Ilustrasi.
Perbandingan dari Kedua Jurnal Tersebut Sebagai Berikut:
Kedua jurnal membahas prinsip, unsur-unsur,
pengertian dan ruang lingkup di dalam desain komunikasi visual.
Kelebihan:
Kedua jurnal menjelaskan materi dengan cukup
baik, karena menyertakan poin-poin penting sehingga mempermudah sipembaca. Tata bahasa kedua
jurnal juga bagus.
Kekuranga:
Mungkin kekurangannya hanya untuk gambar yang
perlu ditambahkan sehingga pembaca akan lebih paham.
Kesimpulan:
Prinsip-prinsip pada desain komunikasi visual
perlu dipahami dengan baik agar dapat membuat suatu desain lebih mudah dipahami
oleh pembaca.
URL:
Komentar
Posting Komentar